Wat is het belang van positieve reviews?

Positieve reviews zijn belangrijk voor je potentiële klanten die zoeken achter een dienst of product die uw onderneming aanbiedt.
Aan de hand van het aantal reviews dat u heeft kan deze klant namelijk beslissen om met u contact op te nemen en met u zaken te doen. Wanneer de potentiële klant een zoekopdracht uitvoert die meerdere resultaten oplevert zal hij waarschijnlijk kiezen voor de onderneming die het meeste positieve reviews heeft.

Neem nu dat u een schildersbedrijf heeft. Iemand die op Google zoekt achter schildersbedrijven in de regio krijgt meestal een kaartje te zien met daarop een drietal bedrijven in de regio die aan uw zoekopdracht voldoen.

Zoekopdracht naar bedrijven in Google
Op deze zoekopdrachten zal onder uw bedrijfsnaam onmiddellijk het aantal reviews te zien zijn;

  • u ziet de score in de vorm van een cijfer die maximaal 5,0 kan zijn
  • de score in de vorm van het aantal sterren
  • het cijfer tussen haakjes zijn het totaal aantal gegeven reviews.

Uw potentiële klant kan nu op uw naam klikken en de reviews lezen, rechtstreeks naar uw website gaan of zelfs de routebeschrijving starten naar uw zaak.
Dit laatste kan handig zijn wanneer u een winkel hebt, via de routebegeleiding kan de klant onmiddellijk de route naar je winkel opvragen en starten.

Wordt uw bedrijf niet gevonden wanneer je dit opzoekt in Google?
Dan komt dit doordat u nog niet bent aangemeld voor Google Mijn Bedrijf, of dat uw instellingen niet correct zijn ingevuld.
Indien u hulp nodig heeft om dit voor u in orde te brengen kan u altijd contact met mij opnemen, dan kan ik dat voor u in orde brengen.

Hoe geraak ik aan positieve reviews?

U kan op verschillende manieren aan uw positieve reviews geraken. Hieronder lijst ik enkele manieren op waarbij u aan positieve reviews kunt geraken.

Spontane reviews

Dit zijn uiteraard de beste reviews, de reviews die mensen je hebben gegeven zonder dat je daarvoor actie hebt moeten ondernemen. Wanneer mensen spontaan een review achterlaten wil dit zeggen dat ze echt wel héél erg tevreden waren over je werk.

Complimenten die je laat omzetten in positieve reviews

Mensen gaan al vlug mondeling of schriftelijk laten weten dat ze tevreden zijn van je werk of dienst. En dit is natuurlijk altijd héél erg leuk om te ontvangen. Maar beter zou zijn dat ze dit omzetten in online positieve reviews.

Wanneer je zo’n compliment zou krijgen kan je altijd vragen of ze hun compliment willen omzetten in een positieve review.
Hoe je dit doet kan je hier lezen.

Via enquetes

Als onderneming is het altijd interessant om je vaste klanten te bevragen via een enquete, zo hou je een vinger aan de pols en kan je hier en daar uw dienstverlening bijsturen.

Wanneer je gebruik maakt van zo’n enquete kan je op het einde van de enquete altijd vragen of ze uw bedrijf willen beoordelen op Google, Facebook, …

Mijn boekhouder stuurde onlangs een kleine enquete door en vroeg op het einde om een review achter te laten op Google en Facebook. Hierdoor kreeg hij in zéér korte tijd een paar nieuwe eerlijke beoordelingen.

Via vrienden, kennissen en familie

Positieve reviews kunnen ook altijd via vrienden, kennissen en familie verkregen worden. Uiteraard zullen dit altijd positieve reviews zijn. Maar dit kan geen kwaad indien u nog geen reviews hebt gekregen.
Want door het zien van reviews zullen andere klanten misschien sneller spontaan een review achter laten.

Mensen kunnen maar één review geven per gebruiker, dus wanneer alle je kennissen “uitgeput” zijn om reviews te geven zullen de andere reviews spontaan moeten komen.

Waar moet ik positieve reviews krijgen?

Afhankelijk van uw soort onderneming kunnen reviews belangrijk zijn op verschillende sociale media of platformen. Hieronder som ik de meeste gekende platformen op. Uiteraard zullen er nog meer zijn dan deze onderstaande die ook belangrijk zijn in uw branche. Maar dit zal u zelf moeten opvolgen. Het principe blijft natuurlijk hetzelfde; is er een platform dat voor uw branche veel gebruikt wordt? Zorg er dan voor dat u voor dat platform positieve reviews krijgt.

Google

Google Mijn Bedrijf

Als er één platform is die u zeker moet gebruiken is het wel Google. Want bijna iedereen zoekt via de Google zoekmachine en er zijn héél wat Android-gebruikers die hier ook uiteraard gebruik van maken aangezien Android van Google is.

U kan enkel reviews ontvangen op Google als uw bedrijf geregistreerd is bij Google Mijn Bedrijf.
Ik kan u hier gerust mee helpen, geef mij maar een seintje.

Facebook

Facebook Reviews

Gezien het aantal gebruikers dat Facebook heeft kun deze sociale media ook niet links laten liggen in verband met positieve reviews op sociale media.
Vooraleer uw gebruikers reviews kunnen geven moet u een bedrijfspagina van uw onderneming laten aanmaken bij Facebook. Klik hier om de bedrijfspagina van Bitspot te zien.

Bij het vragen van een review kan ook vragen om eerst de pagina leuk te vinden. Zo kan u ook meer volgers hebben van uw bedrijfspagina op Facebook.

Geen tijd voor een bedrijfspagina aan te maken? Of u ziet dit niet zitten om allemaal zelf te doen? Geen probleem, laat mij iets weten en ik doe dit met véél plezier voor u.

Foursquare

Foursquare

Dit platform ligt misschien niet zo voor de hand en misschien hebt u er zelfs nog nooit van gehoord, maar toch mag u deze niet vergeten.
Hieronder leg ik uit waarom Foursquare ook zo belangrijk is.

In de wereld van de smartphones en tablets zijn er maar twee echt grote kampen; het Android kamp en het Apple kamp.
Android is van Google dus als u zich hebt geregistreerd bij Google Mijn Bedrijf zit uw onderneming al goed voor deze groep gebruikers.

En dan heb je Apple gebruikers met de iPhones en iPads. Op deze toestellen staat standaard de applicatie Apple Kaarten geïnstalleerd. Dit is de Apple tegenhanger van Google Maps.

Terwijl Google Maps alle bedrijven uit Google Mijn Bedrijf haalt, haalt Apple Kaarten alle data uit verschillende bronnen.
En één van die bronnen is Foursquare.

Wanneer de Apple Kaarten applicatie een bedrijf toont zal het ook de reviews tonen die het bedrijf ontvangen heeft op Foursquare.
Als je weet dat er ook héél wat iPhone en iPad gebruikers zijn die gebruik maken van Kaarten loont het toch de moeite om hier eens bij stil te staan en ook reviews te laten geven op dit platform.

Een nadeel kan wel zijn dat uw klant zich moet registreren voor Foursquare waardoor de drempel al wat hoger ligt om een review te geven. Maar wie weet is je klant al geregistreerd op Foursquare via Swarm (een applicatie die de databank van Foursquare voedt)?

TripAdvisor

TripAdvisor

Is uw onderneming een restaurant, een bezienswaardigheid, … ? Dan zult u ongetwijfeld wel al gehoord hebben van TripAdvisor en het belang hiervan. Laat dan zeker ook uw klant een review op TripAdvisor schrijven.

Meer tips over positieve reviews ontvangen?

Registreer u dan nu voor mijn nieuwsbrief. Op geregelde tijdstippen zult u dan al mijn tips ontvangen in uw mailbox.